Een dag met vele indrukwekkende momenten.....

24 januari 2015 - Bangkok, Thailand

Gisteren hebben we een vermoeiende dag achter de rug, de benenwagen is behoorlijk in gebruik geweest en de indrukken waren groot. Nu hebben wij (Piet en ik) die indrukken al een keertje opgedaan maar voor Pa zijn ze behoorlijk groot en af toe schokkend.

Eerst een goed ontbijtje en dan gaan we op stap. Netjes aangekleed, want we gaan naar het Koninklijk Paleis.

We gaan met de waterbus en dat is al een hele belevenis op zich. Ik zal proberen uit te leggen hoe dat gaat, je zal zeggen gewoon op en afstappen, maar de tijdsdruk maakt dat het hier in Bangkok snel en efficient moet.
Je staat als passagier op een bewegend ponton en als de waterbus er aan komt gaat het beginnen en dat alles in nog geen 2a3 minuten. De waterbus komt met een bloedgang aanvaren en gaat op aanwijzingen van de fluitmeneer, ......de fluitmeneer geeft met zijn fluitje diverse fluitsignalen zodat de kapitein weet hoe hij de kont van de boot tegen het ponton aan krijgt en houd,...........intussen springt de fluitmeneer al van ongeveer een meter van de nog varende boot natuurlijk met een aanlegtouw in zn handen op het ponton.....legt de boot vast......rent terug springt weer op de boot en haalt de veiligheids /afzettouwen los....dan gaan eerst de passagiers van de boot en daarna diegene die mee willen met de boot. Intussen houd de kapitein met vol achteruitdraaiende motor (wat behoorlijk zwarte en stinkende rookwolken kan opleveren) zn boot aan de kant.....als de fluitmeer vervolgens weer op zn fluitje fluit geeft de kapitein vol gas en springt de fluitmeneer weer vanaf ongeveer een meter op de varende waterbus. Dit alles gebeurt dus in 2 a 3 minuten.

Na een paar haltes komen we aan bij de pier waar wij er af moeten voor het Grand Palace. Tussen door de mensen menigte en de kraampjes door loop je met de mensen massa mee richting het Grand Palace. Door de poort van het paleis staan een aantal mensen die jouw kleding keuren. Pa is de enige die door de keuring komt.... maar die heeft ook een echte lange broek aan, wij dachten dat we met een driekwart broek ook wel door de keuring kwamen.....helaas. Piet en ik gaan in de rij om een broek en een sarong te huren, gelukkig is de rij niet zo lang en zijn we in 10 minuten omgekleed en staan we weer buiten. Op naar de kassa....weer een rij, gelukkig heeft Piet een kleine uitgezocht....op naar de poortjes waar de kaartjes worden afgescheurd en waar je kleding nogmaals wordt gekeurd......en dan......zijn we binnen de poorten van het paleis waar je wordt overladen door Pracht en Praal, zoals Pa het verwoorde.

Eerst maar eens een beetje rondlopen en kijken, mond open van verbazing, foto's maken en nog eens kijken, mond nog verder open. De grote tempel moet je natuurlijk ook van binnen hebben gezien dus......slippers uit en naar binnen. Je mag hier geen foto's maken.....jammer..maar kort gezegd.....alles wat je hier ziet is goud. De tempels worden door een muur omringd en die zijn helemaal beschilderd......ook weer prachtig. Na een paar uur rond gewandeld te hebben gaan we richting uitgang, daar komen we nog een gebouw tegen waar we naar binnen kunnen, Piet en ik zijn hier ook nog nooit geweest, en wat je daar ziet....ongelooflijk....een draagbare stoel met een parasolletje erboven......alleen zijn ze van goud. En hier ben ik beetje stout geweest want eigenlijk mag je hier geen foto's maken.....toch heb ik er 1tje stiekem gemaakt, toestel op mn buik en klikken maar, en.....hij is gelukt.

Als we weer buiten de poorten van het paleis staan is het nog drukker geworden en een politie agent staat het vekeer te regelen, Pa zie ik naast Piet staan en we mogen......Piet zie ik op dat moment naar links schuiven en Pa wordt in de mensenmassa mee naar rechts geschoven en ik loop daar precies in het midden, gelukkig kijkt Pa op het juiste moment om en ziet mijn arm naar links zwaaien en zo komen we met zn 3tjes op hetzelfde moment op de dezelfde plek aan.....

Tijdens het eten van een broodje hebben we vegadering, haha, gaan we nog iets doen en zoja wat.....
We besluiten met de tuk-tuk naar de bloemenmarkt te gaan. Als we in de tuk-tuk zitten vertelt de chauffeur dat hij iemand weet die een longtailboat heeft (doen ze allemaal ;-) ) en zo zitten we voor we het weten, na onderhandeling over de prijs natuurlijk, in een longtailboat.
We worden een uur rondgevaren door de kanalen van Bangkok en na 5 minuten zien we de andere kant van Bangkok, namelijk de arme kant, een schril contrast met al het goud waar we net tussen hebben gelopen. Hier hangen en staat sommige huisjes in het water, zijn de daken of muren gerepareerd met golfplaten en liggen de leguanen op de muurtjes onder de ramen.

Aan het begin van de avond komen we aan bij ons terrasje waar we eigenlijk elke dag wel een iets drinken. Dan pas voelen we de voetjes die het nu wel welletjes vinden. We slaan het uurtje rusten op bed over en gaan gelijk maar wat eten. Pa heeft trek in Pad Thai dus......op naar het eet kraampje waar de kok je maaltje vers voor jou klaarmaakt.
En zo zitten we lekker met 3tjes aan de Pad Thai met een drankje en kijken tussen het eten door naar de mensen die langs wandelen.

Pa is een beetje stil....van alle indrukken van vandaag. Ik zet alle foto's op de tablet, 351stuks, Pa kijkt met mij mee en Piet leest een beetje.....
Rond 22.00 uur is het stil in allebei de kamers......misschien alleen een beetje gesnurk haha.....

Het was weer een mooie, warme en indukwekkende dag.

Morgen staat een rustige dag op de agenda.....eens kijken of het dat ook echt word

Alle dames een kus en de de heren een hand....