Tijgers en Olifanten

8 februari 2015 - Chiang Mai, Thailand

Pa had voor de vakantie een opdracht van ons gekregen...maak een lijstje van wat je wilt doen en zien als je in Thailand bent. Dat lijstje heeft hij gemaakt en vrijwel bovenaan stonden de tijgers en olifanten. We hebben al heel wat onderwerpen van het lijstje geschrapt en de tijgers en olifanten hebben de laatste dagen onze dagen gevuld.

Donderdag zijn we naar het Tiger Kingdom geweest. Je kunt daar naar de tijgers op een afstandje bekijken maar je kunt ook de kooien in, onder begeleiding natuurlijk, om ze te aaien. Je mag zelf kiezen bij welke tijgers je "op bezoek" gaat en daar hangt weer een prijskaartje aan. Pa mocht kiezen en hij wilde alles zien en aaien dus......de hele kleintjes (6 weken) en de grote (2 jaar) en alles daartussen in. Bij dit pakket zit ook een cd vol met foto's die van jou gemaakt worden tijdens je bezoekje....
Maar voordat je binnen mag moet je eerst en verklaring invullen en ondertekenen dat je dit alles op vrijwillige basis en eigen risico doet.

Voordat we bij de hele kleintjes naar binnen mogen moeten eerst de schoenen uit en slippers aan en de handen moeten worden gedesinfecteerd...daarna de regels goed lezen...geen onverwachte bewegingen maken, geen harde geluiden maken, niet flitsen met je foto camera en je mag ze alleen aaien op hun buik, rug, kont en met hun staart spelen..... Voor mij was het de derde keer, ik offer me graag op voor deze bezoekjes.....haha. Pa die vondt het ge-wel-dig.....dat je zomaar bij die tijgers kan gaan zitten en dan over zn buik kan aaien...ongelooflijk.

Vrijdag hebben we in de ochtend een wandeling door Chiang Mai gemaakt en 's-middags heeft Pa lekker in de zon gelegen en Piet en ik hebben ons overgegeven aan de handen van een thaise masseuse.....heerlijk.

Gisteren en vandaag hebben in het teken gestaan van de olifant.
Gisteren zijn we onverwachts naar het Elephant Nature Park geweest. Daar worden olifanten opgevangen die zijn gered uit handen van hun foute eigenaren. Ze kunnen daar vrij leven en rondlopen in hun eigen oerwoudachtige omgeving. Natuurlijk wordt er ook een show gegeven waarin ze laten zien wat ze kunnen.... maar het belangrijkste was toch een olifantenritje. Piet en ik op een olifant en Pa op een olifant. Pa zat als een koning op zijn troon.....in het midden van zn zitje lekker te hobbelen. Dat je zo dichtbij een olifant kan komen......top!
Op de valreep wilde Pa nog bij de Long Necks op bezoek....Bij deze bevolkingsgroep krijgen de meisjes al op jonge leeftijd een ring om hun nek en krijgen er in de loop van de jaren steeds een ring bij....een afschuwelijk gezicht. Door deze ringen wordt hun nek langer en instabieler....Pa was er ook een beetje stil van....
Toen we richting huis wilde gaf onze taxichauffeur aan dat de Koning en zijn dochter zouden langs rijden en dat wij pas weg konden als de koning voorbij was..... Wij een plekje zoeken in de schaduw en nadat Piet een mooie kei had gevonden en met 1bil op de kei zat stond er al een politieagent om aan te geven dat we staand moesten wachten...... Na twintig minuten kwamen er 3 politieauto's, 3 geblindeerde auto's, 1 ambulance, 1 legertruck weer 2 geblindeerde auto's en 2 politieauto's voorbij.....de Koning en zijn dochter zullen vast in 1 van die auto's hebben gezeten.....alleen......wij hebben ze niet gezien....

Voor vandaag hadden we al een excursie geboekt. Ik wilde graag nog een keertje naar het Thai Elephant Conservation Center, in 2008 zijn Piet en ik daar geweest en vond het toen super.....Vanochtend om 08.00 uur werden we opgehaald door onze chauffeur voor vandaag en hij bracht ons naar het Thai Elephant Conservation Center.

In dit park, waar ook een ziekenhuis is, worden olifanten opgevangen uit heel Thailand. De koning is beschermheer van dit park. Er leven zo'n 50 Aziatische en 6 witte olifanten. Ook hier weer een indrukwekkend geheel. Olifantjes van een paar maanden oud die hun moeder zijn kwijt geraakt maar ook hele zieke olifanten worden hier goed verzorgd. Top!

Vanavond hebben we op de zondagavond markt geslenterd......soms zie veel en soms helemaal niets.....tenminste als de pech hebt dat je in het midden loopt en gedragen wordt door de mensenmassa......tis druk maar zoooooo leuk.
Nu lig ik op bed dit stukje te schrijven en ga zo lekker tukken......het waren weer leuke, warme en indrukwekkende dagen.