Effe bijkletsen.....

4 februari 2015 - Chiang Mai, Thailand

Na heerlijk geluierd te hebben in Pai zijn we zondagochtend, na ons ontbijt op bed, yoghurt met cornflakes.....;-), vertrokken richting Tha Ton...... De weg vanaf Pai is behoorlijk bochtig...het zijn er 762....Pa heeft ze geteld...en dan was dit alleen de weg naar beneden, de weg omhoog (vanaf de andere kant) heben we niet geteld.
Als ik aan Piet vraag wat hebben we gezien onderweg is het antwoord.......bochten....
Natuurlijk zijn we onderweg gestopt bij een nationaal park waar verschillende hotsprings zijn.......een mooi gezicht...al dat geborrel van heet water en lekker warm, sommige zijn tusen de 90 en 100 graden. Piet heeft natuurlijk onderweg nog een praatje gemaakt met de lokale bevolking op 1 van de vele rijstvelden onderweg.

De reis verloopt goed en als we tijdens een tussenstop vergadering houden, haha....., besluiten we om niet in Tha Ton te slapen maar door de rijden naar Mae Sai, de grensplaats van Thailand en Birma of zoals het nu heet Myanmar. Als we rond half 5 aankomen is het en drukte van jewelste, er staan rijen met auto's, tuktuks en wat enigzins kan rijden te wachten op toestemming om de grens over te gaan, kraampjes met etenswaren, kleding, dikke mutsen en oorwarmers.....We weten nog van de vorige keren dat we dwars door de markthallen moeten rijden.....ook weer een belevenis met een eigenlijk behoorlijk brede doorgang om te wandelen....maar om met 2 auto's die elkaar moeten passeren terwijl er ook nog een aantal scooters staan geparkeerd.........spannend....

Het guesthouse waren we wilen slapen heeft nog kamers beschikbaar dus.....we kunnen weer slapen....
We eten 's avonds een hapje bij de (grens)brug, vroeger staken hier veel mensen illegaal de grens over...een snel stromend riviertje van een meter of 8 breed. Terwijl we dit vertellen aan Pa zie ik, in het donker, een man onder de brug staan.....die later achter ons de rivier al wandelend (tis laag water) oversteekt......

Gisteren zijn we vanuit Mae Sai naar de Gouden Driehoek gereden. Het is nog vrij vroeg en rustig op de weg en kunnen lekker doorrijden als we aankomen zijn de meeste winkeltjes nog dicht en is het best nog stil. We wandelen eerst op ons gemakje rond en kunnen zonder al te veel moeite foto's maken en drinken een lekker bakkie. Net als de vorige keer willen we eigenlijk een mini rondvaart maken over de Mekong rivier en aan de overkant in Loas de markt bekijken. Piet gaat op zoek en we kunnen kiezen uit een grote of kleine boot......we gaan voor de kleine, die is goedkoper ;-)....Als we ons melden bij de meneer aan de kassa wil hij onze paspoorten hebben, we vertellen dat ie een kopie kan krijgen omdat wij onze paspooren niet willen afgeven. Hij wijst op een tijdelijk gebouwtje waar met grote plakletters "immigration office" staat, wij vertrouwen het niet en dus.......helaas......geen tochtje over de Mekong rivier.
We wandelen nog een stukje verder en zien een tempel boven aan een lange trap, we kijken elkaar aan besluiten op ons gemak naar boven te lopen.....We weten inmiddels dat Pa het leuk vindt op traptreden te tellen......op de 1e trede staat 105 geschilderd en als we met z'n drieen enigzins buiten adem boven komen geeft Pa de bevestiging het waren er inderdaad 105......

We gaan richting Chiang Rai onze laatste slaapstop voor we de auto weer gaan inleveren.....we vinden een leuk hotel, ziet er vrij nieuw uit en als we binnen komen en kijken omhoog ziet het eruit alsof we in een oude gevangenis terecht zijn gekomen. Wanneer we de deur van de kamer open doen......haha....ja hoor dit moet een gevangenis zijn geweest, als ik het later aan de receptie navraag krijgt het meisje een vuurrode kleur en schud heftig van nee.....Pa heeft het de volgende ochtend nog een keer gevraagd maar dan bij een van de dames die de kamers schoonmaakt en die zei dat het inderdaad een oude gevangenis was geweest.....

Dinsdagochtend....op naar het vliegveld van Chiang Mai.....de auto inleveren....eindelijk.....Piet komt de laatste dagen meer kruipend uit de auto dan normaal, we hebben een mooie auto tot onze beschikking alleen een beetje laag dus.....zo lekker hoog als we thuis in ons autotje zitten...zitten we hier bijna op de grond....afijn de auto heeft ons daar gebracht waar we wilden en het was een prachtige rit met mooie plaatjes die niet alleen op de foto staan maar zeer zeker op ons netvlies.

Na een koffiestop bij een hotspring langs de weg komen we in de middag aan bij het vliegveld van Chaing Mai, na een keuring door de meneer van het verhuurbedrijf is alles oke en kunnen we op zoek naar een taxi. De taxi is zo gevonden en na een ruim half uur zijn we aangekomen bij ons guesthouse waar we een week zullen blijven. Bij binnenkomst gaat net de eigenaar weg....hij kijkt en herkent ons van 2 jaar geleden.....leuk jullie hier weer terug te zien en met een "we spreken elkaar later" nemen we afscheid van hem en wij gaan naar onze kamers.

We zijn van plan om deze week een beetje rustig aan te doen, we hebben vermoeiende dagen achter de rug en hier kunnen lekker relaxen. Pa wil naar de olifanten en de tijgers en verder......we zien wel. Van het weekend is er in Chiang Mai het bloemenfeest wat elk jaar wordt gehouden in het 1e weekend van februari......we gaan het beleven...