Internet stilte voorbij......

30 januari 2015 - Pai District, Thailand

Na een aantal dagen van internet stilte melden we ons weer.....

Maandag zijn we rond 9.15 uur, met lichte vertraging, met de trein vertrokken vanuit Bangkok naar Phitsanulok. Het was een ruim 5 uur durende treinreis met prachtige vergezichten. Tijdens de reis van 375km kregen we koffie/thee, warme lunch, was de wagon voorzien van airco (dus jas aan of sjaal om) en stoelen die kon verzetten in de slaapstand....en dat allemaal voor € 12,94......

Na aankomst in Phitsanulok met een open taxi naar het hotel gebracht en na een uurtje op bed en een verfrissende douche toch nog even op pad. We hebben een prachtig oude tempel bezocht die in het midden van de dagelijks drukke markt waar je weer van alles kunt kopen.....helemaal gezellig.

De volgende ochtend (dinsdag) na het ontbijt zijn we richting vliegveld gegaan om daar onze auto op te halen voor de komende 8 dagen. Na effe oefenen heeft Piet de auto, een automaat, en het links rijden weer snel onder de knie. Dwars door de stad Phitsanulok gaan we richting Mae Sot, met een stuk verkeerd rijden....totaal 307 km.
Doordat we verkeerd hebben gereden hebben we ook weer zulke mooie vergezichten gezien, ze kunnen zo uit een reisgids komen.... We komen in een mooi hotel terecht en 's-avonds eten we een hapje langs de weg met de lokale bevolking, wat overigens erg lekker was..

Woensdag hebben we onze reis vervolgd naar de plaats Mae Seriang, 231km. We rijden langs de Birmeese grens en dat zien we ook. Nadat we eerst een aantal kilometers hebben gereden over normaal redelijk geasfalteerde wegen komen we terecht in "wegwerkzaamheden aan de weg", waar ze in Nederland een wegomleiding inplannen rijdt je hier gewoon tussen de werkzaamheden door want er is maar 1 weg.....dat betekend over afgeslepen wegen, over wegen met zulke grote kuilen dat je nieren spontaan een wandelingetje gaan maken en over grindwegen die zo droog zijn dat je je voorganger niet eens meer kunt zien ook al rijdt je 3 meter achter hem.
Ook hebben ze, zo dicht langs de grens, Checkpoints om de zoveel kilometer waar een politieagent aan je vraagt waar je reis naar toe gaat ondertussen kijkend in je auto of alles goed is....Dan komen we een best groot dorp tegen met houten huisjes en een school wat er op het eerste gezicht mooi en goed uitziet maar als je dichterbij komt en je kijkt goed zie je dat er hekken en prikkeldraad om het dorp staat en militairen in houten hokjes de boel in de gaten houdt........een vluchtelingenkamp!
Onvoorstelbaar......Dit was zo indrukwekkend dat we er met z'n 3tjes stil van waren.......

Donderdag zijn we aangekomen in Mae Hong Son, 158km. Na weer een prachtige rit met vergezichten die zo uit de reisgids komen zijn we onderweg natuurlijk gestopt bij een tempel met Birmeese invloeden en hebben een praatje gemaakt met de monnik. In het dorp boven op de berg staat een prachtige tempel met naar verleuid een prachtig mooi uitzicht over Mae Hong Son. Na een korte vergadering ;-) besluit Pa om toch niet mee naar boven te gaan, een wijs besluit.....Pa gaat richting terras en wij gaan vol goede moed naar boven. Nadat we een stel mooie oude tempels hebben gezien vragen we ons hardop af of dit het nou is of.......dat we hoger moeten......het antwoord komt snel we kijken schuin omhoog en daar zien we een thaise mevrouw de berg af komen. En als we de bocht om gaan zien we daar de eerste trappen richting de tempel....op ons gemak lopen we naar boven en al snel wordt er minder gezegd en harder gehijgt....worden we ingehaald door thaise jongens en meiden die al hardlopend de berg opgaan. Onze conditie is niet slecht maar om nou een berg van 13% omhoog te klauteren valt best nog tegen haha....
Maar het geklauter en de natte rug wordt beloont....het uitzicht is prachtig...de zon is aan het ondergaan dus de bomen tegen de bergen zijn roodachtig een prachtig uitzicht.
Na dit alles hobbelen we weer naar beneden en vinden we Pa achter een lekker koud thais biertje. Er is avondmarkt en dus hebben we maar gelijk een hapje gegeten....

Vandaag zijn we verder gereden naar Pai 108km verderop, hier blijven we 2 dagen. De weg naar Pai is prachtig .....we hebben de bochten niet geteld maar het waren er weer veel vandaag.

De soms drukkende warmte van Thailand vreet energie.....en dat uit zich in toch wel moe zijn ondanks dat je het gevoel hebt dat je niet zoveel gedaan hebt, wat lichte hoofpijn. We slapen gemiddeld 8 a 9 uur soms 10 uur per nacht. Overdag soms ook nog wel eens een dutje........Piet en ik hebben dat natuurlijk al eerder ondervonden maar ik moet zeggen dat Pa zich goed door heen slaat.... We hebben wel alledrie last van de airco's (vliegtuig, trein enz...) gehad wat resulteert in keelpijn en een beetje verkouden.

Een extra dag rust kan dus geen kwaad. Pai is eigenlijk 's-avonds het gezelligst, allemaal kraampjes waar je van alles en nog wat kan verkopen, gezellige muziek op de terrasjes.....dus dat wordt overdag lekker uitslapen, beetje lezen of puzzelen......

Op dit moment zitten we in de achtertuin van ons hotel...horen we de vogeltjes en zien we het riviertje kabbelen......heerlijk....

Kortom we hebben het naar ons zin....

En warme hand en een kleffe kus,
Pa, Piet en Von

We hebben wel internet maar het is op dit moment erg traag.....de foto's komen er wat later op.....