Nieuw adres....

3 september 2017 - Agde, Frankrijk

Nadat we een week op Le Vallon des Oiseaux hebben gestaan was het tijd voor ons om de klaptent in te klappen en een kleine 300km verderop weer uit te klappen.

In de afgelopen week hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan...Piet een beetje hardlopen, gewandeld vanaf de camping naar het dorp Reillanne, in Apt de mini markt van lokale handelaren bezocht en we zijn nog een beetje cultuur wezen snuiven. In Frankrijk hebben ze een lijst van de mooiste dorpen in een bepaalde regio, in de Provence ( du Luberon) hebben ze dus ook zo'n lijstje.
Wij zijn naar het dorp Gordes geweest, ligt bovenop een berg dus je hebt prachtige vergezichten, van daaruit zijn 4km verder gereden naar Village des Bories dit is een gerestaureerd dorp wat dateerde tussen de 17e en begin 19e eeuw.

De bories of hutten zijn het meest spectaculaire voorbeeld van de zogenaamde stapelwerkconstructie. Deze worden zonder specie of bindmiddel in elkaar gezet, volgens het principe van het kraaggewelf. Deze hutten deden dienst a la schuilplaats voor schapenherders, maar ook als opslagruimte of tijdelijke seizoensgebonden. Bij deze bories stonden wijnstokken, olijfbomen er werd veel gehouden maar ook zijderupsen. Tot zover de geschiedenisles.....Het was leuk en grappig om te zien dat de mensen toen héél veel kleiner waren als wij nu...

Vandaaruit hebben we nog een dorp van het lijstje bezocht....Roussilon. Een leuk en vooral gekleurd dorp (alle huizen hebben een vrolijke kleur). Na een heerlijke lunch, Piet nam Plat du Jour (menu vd dag) en ik een salade zijn we de berg nog een stukje opgelopen en daar zijn de wanden bij oranje gekleurd, bijzonder.

Gisteren zijn we suf gewaaid en hebben we gezien dat de klaptent 2 keer zo breed kan worden door windkracht heelveel. En met een Noordwesten wind was het ook best frisjes... trouwens de nachten waren ook best fris te noemen 10°.....Brrrrr.

Afijn, vanochtend zijn we dus om half 9 gaan rijden en waren we om 15.00 uur op de camping René Oltra in Le Cap d'Agde. Natuurlijk hebben we weer ruzie gemaakt met de navigatie meneer en met een beetje dreiging dat we anders een nieuwere gingen kopen dacht ie....moet je doen en zette hij het scherm op zwart.....gelukkig hebben we de kaart nog en na een afkoelingsperiode begon ie weer een beetje te babbelen....pffff.....

Nu een paar dagen aan het strand en....niet geheel onbelangrijk ik (Von) ga de conditie weer op peil brengen en vanaf morgen weer hardlopen.....denk ik....hihi

Lieve groet,
Dikke kus Piet en Von

1. IJsbrand en Marian:
    3 september 2017
    Wat een geweldige reportage weer Yvon, met prachtige foto's erbij!!En bedankt voor de geschiedenisles... haha....
    Succes met de eerste keer hardlopen weer, rustig aan hoor!
    Groetjes van ons
  2. Joop van den Tol:
    4 september 2017
    Potverdrie leuk jo die oude dorpjes wij kunnen ons dat niet voorstellen maar dat is genieten met mooie foto,s
    Afijn hier gaat ook alles naar wens dus genieten maar
    Groetjes
  3. Joop:
    4 september 2017
    Heel leuk julllie genieten van het leven,zolang mogelijk doorgaan,prachtig al die foto s,het stapelwerk heb ik altijd bewonderd.Ik heb zelf zojuist ook maar een caravan gekocht ik sta op een camping in de stad aan het haringvliet ik ga er woensdag naartoe,hier op de spuikreek ver eenzaam ik.lieve groetjes van Joop.
  4. Cees en Rosemary:
    Wat leuk om jullie reisverhaal zo te volgen, bijna beeldend en zie de dingen soms zo voor me, heel veel plezier en geniet fijn