Nog ééntje dan....

14 maart 2019 - Taphong, Thailand

Één van de laatste verhalen van onze overwinter avontuur...denk ik.

Bijna twee weken geleden wilden Piet en ik nog even naar de markt om wat groenten en verse kruiden te kopen....nu zijn op zaterdag 2 markten in de buurt....dus wij op de brommert naar de markt, komen we daar aan alles leeg geen markt is best gek want er was geen feestdag ofzo en het is een drukke en grote markt. Op naar Ban Phe....komen we daar aan....geen markt alles leeg...uhhh...op een gegeven moment zegt Piet dat kan kloppen want het is zaterdag en dan is er in Ban Phe geen markt alleen op maandag en donderdagmiddag.....maar bij de tempel is er wel markt....op naar de tempel. Het is inmiddels tegen vieren als we bij de tempel aankomen....geen markt uhhh....maar wel veel andere kraampjes met kleding, tassen enz. en veel muziek. Als we op onderzoek uitgaan blijkt dat er een soort van feestdag op het tempelcomplex is waarbij de mensen geld inzamelen voor de tempel, waarschijnlijk gaan er een paar jonge monniken intern om een opleiding tot monnik te volgen. (Elke jongen/man moet, is goed voor de opvoeding, een een paar jaar als monnik geleefd hebben.) Tijdens z'n feestdag wordt er gratis eten en drinken aangeboden en als buitenlander mag je dus ook mee eten en drinken.  Het geld wat geschonken en verzameld is wordt onder begeleiding van muziek en dans naar de plek gebracht waar de boeddha beelden staan  en als laatste wordt het symbolisch naar de tempel gebracht. Piet en ik hebben een vorkje mee geprikt en heel lekkere dingen geproefd en gegeten en je merkt dat de plaatselijke bevolking het geweldig vindt dat jij daar ook aan mee doet en interesse toont in hoe zij leven.

Dat arm en rijk in Thailand heel dicht naast elkaar leeft is niets nieuws maar als je er toevallig en nietsvermoedend mee geconfronteerd komt dat toch ff aan....zeg maar. Piet en ik gingen stukkie tuffen op de brommert maar wel met de strandspullen bij ons...komen we aan het einde van de strandweg aan en daar zien dat er brommers, salengs en auto's van het strand afkomen en jullie begrijpen nieuwsgierig als wij zijn.....Piet parkeert de brommert en wij gaan wandelend het strand af richting de rots die in zee ligt....komen we eerst langs 2 soort van privé strandjes waar natuurlijk alleen buitenlanders liggen en zitten en dan komen we gewoon bij een ieniemini dorpje aan een vissersdorpje.....op strand liggen de vissersbootjes en de huisjes zijn gebouwd van houten palen, golfplaten voor het dak en zeilen en netten als muren....soms staan er stenen huizen tussen en die blijken voor de verhuur te zijn..... best schrijnend om te zien dat mensen met zo weinig kunnen leven en blij zijn met een klein straaltje stromend water en toch..... als je de bevolking ziet zijn ze vrolijk en blij met wat ze hebben en aardig naar de mensen toe. En....als je dat dan weer gezien hebt...je bent je bewust van het feit dat er heel veel Thaise mensen zo leven heeft dat toch een impact ....

Jullie weten dat Piet en ik (probeer) om om de dag te gaan lopen/wandelen. Piet doet dat graag aan het einde van de middag en ik heb ontdekt dat het 's morgens ook wel erg lekker is om te gaan wandelen dus....als ik op tijd wakker wordt gekwetterd door de vogels ga ik rond zes uur op pad...zo ook afgelopen dinsdag. Onderweg kom je nog niet veel auto's tegen maar wel veel Thai die al in de zee aan het dobberen zijn...hele schoolklassen die aan sport doen of spelletjes met een ballon ofzo....monniken die netjes achter elkaar aan de wandel zijn om hun kostje bij elkaar te sprokkelen...bij de grote hotels langs de strandweg kom ik kraampjes tegen met gedroogd vis/vlees (niet echt lekker om te ruiken te vroeg op de dag) waar de mensen in de rij staan op hun inkopen te doen...paar meter verderop een karretje dat koffie verkoopt en waar iedereen een beetje wakker zit te worden want over een half uurtje vertrekken de bussen weer na een nachtje slapen. Na ongeveer 4,5 km is het voor mij tijd voor een stop om wat te drinken en toen ik aan kwam wandelen zag ik een monnik op een tafel die zijn ontbijt zit te nuttigen. Terwijl ik loopt te bedenken dat ik wel kan vragen of ik foto van hem mag maken roept de monnik mij naar beneden en vraag of ik bij hem wil komen zitten. Hij vraagt aan mij waar ik vandaan komt en als ik vertel dat ik uit Holland kom zegt hij dat hij een paar keer in Europa is geweest oa. in Italië ...hij vertelt dat hij oorspronkelijk uit Bangkok komt en vraagt of ik daar ook ben geweest en of ik de slapende (liggende) boeddha heb gezien als ik vertel dat ik die al een aantal keren gezien heb vertaalt hij naar zijn assistent die bij hem zit. Hij vertelt ook dat zijn moeder is overleden en vandaag haar sterfdag is en hij goede dingen moet doen en prompt biedt hij mij een gedeelte van zijn ontbijt aan als hem vertel dat ik nog terug moet wandelen begrijpt hij dat wel hoewel ik me er niet echt prettig bij voel want het is natuurlijk niet netjes dat je zoiets weigert...vervolgens biedt hij mij 100 Bath aan "for good luck" en dat wil ook weigeren en zeg hem dat dat te veel is en dat ik dat niet kan aannemen...hij begrijpt dat wel maar vertelt dat hij vandaag goede dingen moet doen omdat het de sterfdag is van zijn moeder en ik besluit het dan toch maar aan te nemen...terwijl ik met de 100 Bath tussen mijn handen hem bedank gaat hij bidden en spreekt zijn zegeningen uit.....We knikken naar elkaar en ik ga weer op pad....pfff ....nou zeg...dit was wel heel apart en achteraf best een beetje emotioneel....en de 100 Bath die bewaar ik.

Inmiddels hebben we sinds afgelopen zondag een ander vervoersmiddel een Saleng...dat is een motorbike/brommert met een bakkie eraan en een dakkie erboven. Die dingen zie hier heel veel en het leek ons leuk om ook een keer met zo'n ding te gaan karren. Na een paar keer oefenen gaan we nu met de Saleng op pad en voel ik me net de koningin die vervoert wordt hahaha. Maandagmiddag zijn we met Henk & Marian in de Saleng in het binnenland koffie wezen drinken in een heel gezellig tentje en daarna over de markt heen gestruind nou ja....bijna gerend want mensen kinderen het was weer warm en aangezien de markt pas om 3 uur begint is die koperen ploert al aardig opgewarmd....het was een gezellige middag.

Nu gaat de tijd snel....en gaat het aftellen toch wel een beetje beginnen...hoewel voor 1 persoon nog niet want die zou eigenlijk wel willen blijven.....Piet heeft nog geen zin om naar huis te gaan en zou het liefst blijven....maar och we hebben nog 2 weken dus dat komt vast goed.

Nou lieverds dit was het weer....tot de volgende

Liefs van ons en die kleffe knuffel...die komen we snel in het echt geven ....

1. John en Hanny:
    14 maart 2019
    Mooi avontuur. Daar ga je voor.
  2. B van Prooyen:
    Weer een leuk verhaal. We kunnen ons goed voorstellen, dat jullie het naar je zin hebt daar. Naar Holland hoef je nog niet te verlangen: veel regen en veel wind. Volgende week een beetje beter. Geniet nog van de laatste weken.Hartelijke groeten,
    Bas en Gerda
  3. Joop van den Tol:
    14 maart 2019
    Weer een prachtig verhaal wat is die tijd hard gegaan geniet nog maar die 2 weken en ik snap wel dat Piet daar wil blijven die zit voor het eerst op een fiets met zijspan
    Groetjes van ons
  4. Pa vroon Jans v; Wijk:
    14 maart 2019
    hallo avonturiers leuk verhaal met de monnik , op ontdekking gaan is jullie wel toe vertrouwt ,ook een heel leuk karretje om te gaan toeren. de tijd gaat dringen dus geniet nu het nog kan. verder hier alles goed gr; dikke knuffel van ons en woef woef van binky gr pa en Jans xx
  5. Frans:
    Alweer een leuk verhaal.
    En dat moet je maar overkomen met de monnik .🙏 een geweldige beleving.
    Wat gaat de tijd snel, jullie nog het laatste stukje overwinteren daar .
    Geniet er maar van, hier hebben we veel wind en neerslag.
    Groetjes en een dikke pakkerd
  6. Hanny Kunst:
    14 maart 2019
    Weer mooi avontuur hoor. Laaste weken genieten.
  7. IJsbrand en Marian:
    Zelfs als jij alleen gaat lopen in de ochtend,maak je al / nog van alles mee.....zo bijzonder met de monnik!
    Nog even genieten en dan de koffers pakken voor de thuisreis. Óók met een hoop bagage aan herinneringen aan prachtige belevenissen in jullie koppie,s en op de foto,s👍🏻
  8. Cees Roeleveld:
    15 maart 2019
    Lieverds wat een leuk verhaal weer, heb er van genoten, geniet nog even fijn van alles.
  9. Rinus:
    16 maart 2019
    Ha Piet en Yvonne.
    Ja Ja weer met interesse jullie reisblog gelezen zo zie je maar als je in een andere cultuur terecht bent dat je leuke en interessante mensen ontmoet en vooral de natuur niet te vergeten. Is het echt de laatste blog als het zo is heb ze allemaal gelezen. Geniet er nog van.Een goede reis terug naar huis De Gr.jes van Rinus.