Weer een week voorbij

18 februari 2019 - Taphong, Thailand

Wat hebben we de afgelopen week allemaal uitgespookt.......want de tijd gaat snel en er is alweer een week voorbij.

Na terugkomst van ons uitstapje naar Pattaya hebben we natuurlijk eerst de koelkast weer gevuld...boodschappen doen bij de Tesco in de stad...en dat doen we hier met het openbaar vervoer... "de Songteaw" dit is een pick-up waar aan elke zijkant een bank is gemaakt. Hier in Rayong hebben we een blauwe, witte en rode variant (de pick-up is dus één van die kleuren) als je er eentje aan ziet komen steek je je hand op en stapt in...tegen het dak aan zit de stopknop gemonteerd....als je bijna op plaats van bestemming bent aangekomen druk je op de knop en de chauffeur stopt...je loopt naar de voorkant van de pick-up en je betaalt 20 bath is ongeveer 55 eurocent. De Songteaw heeft dus geen vaste stopplaatsen alleen een vast begin- en eindpunt. Hier in de buurt waar zitten rijden tot ongeveer 17.30 uur daarna heb je keuze om met de brommertaxi en gewone taxi vanuit de stad naar huis te komen.

Er stond weinig op ons programma behalve een afspraak bij de kapper voor mij (Von) op vrijdag....dus dan wordt er een beetje gepoetst in huis, gewassen, gestofzuigd en gedweild, gelezen, beetje aan het strand in de stoel gehangen of de golven bedwingen in dat inmens grote warme bad ook wel de zee genoemd.

En als we in dat bovenstaande geen zin hebben gaan we brommeren zoals we woensdag hebben gedaan....langs de kust richting Ban Phe, Mea Phim waar we een prachtige witte tempel en de boeddha die boven op de berg stond hebben bezocht, Laem Son daar hebben we langs het strand een heerlijke vissoep gegeten. Daarna zijn we naar de Raksemea bridge (ook wel de bridge of love genoemd) gereden naar de mangrove bossen. Op de weg er naar toe rijden langs een soort van sloot/singel die er niet echt fris uitziet een beetje donker van kleur beetje modderig en terwijl Piet op weg let kan ik achterop goed in die sloot/singel kijk en in ene zie ik alleen een hoofd boven water uitsteken beetje schuin gehouden..(Piet had m ook gespot) en deze Thaise meneer (erg bruin bijna zwart van huidskleur) was dus krabbetjes aan het zoeken....of voor het avondeten of voor de verkoop...helaas heb ik geen foto want eer ik dacht oh leuk voor de foto waren we een met of 25 meter verder en ik vond het een beetje knullig staan om terug te lopen met m'n foon in de hand om een foto van die meneer te maken. Maar er kwam nog een kans want een stukje verderop staat een brommert...dus ik hoopte dat daar ook iemand aan het "vissen" was...Piet minderde al vaart en toen we bij de brommert aankwamen....niets....geen hoofd wat net boven het water uitsteekt...jammer...Piet geeft gas en ja hoor daar zwemt een meneer op zoek naar een beter plekje om krabbetjes te zoeken en weer was ik te laat en dus geen foto.....helaas. Op naar het mangrove bos dan maar..na een beetje zoeken hebben we dan gevonden en wandelen via een hoge brug (die beweegt als je met meerdere mensen er overheen loopt) het bos in via een steiger van planken wandel je door het mangrove bos heen dat was voor ons nieuw, een boottochtje door de mangrove bossen hebben we al een eerder gedaan. Het blijft een uniek gezicht dat de bomen met enorme wortels of op het droge staan of in het hoge water of je dit nu al wandelend of met een bootje doet. Nu een klein uurtje daar vertoeft te hebben is het tijd voor de terugreis.

Vrijdag stond de kapper op het program...Piet moet mij brengen want de kapper zit in het volgende dorp Ban Phe..de kapster is een Thaise dame die haar opleiding oa. in Londen heeft gevolgd en goed engels spreekt. Terwijl ik door de kapster onderhanden wordt genomen gaat Piet nog wat boodschappen doen bij de Makro...en komt mij daarna weer oppikken. Op zich is het wel een tijd geleden dat ik in een kapperszaak ben geweest maar een nieuwe ervaring was dat ze hier je haar wassen met koud water..haha..ff schrikken hoor je bent gelijk weer wakker....haha. En na wat kijk en meetwerk van de kapster gaat ze druk aan het werk en begint te glimmen als ze klaar is...ze vindt het helemaal leuk (erg herkenbaar) nadat ze heeft laten zien dat ik m'n haar alleen maar met wat mousse hoeft knijpen onder de föhn en zij helemaal blij is en ik ook wat het zit echt heel erg leuk en terwijl ik haar vertel dat ik dat wel ben beetje rommelig enzo en niet zo van die geföhnde koppies hou.........pakt ze de föhn en ronde borstel en begint m'n haar te föhnen......niet helemaal begrepen....nee zou buurman Henk zeggen TIT=This is Thailand haha..... Als ik klaar ben gaan we nog een keertje naar de Makro want qua eten is de koelkast nu wel gevuld maar drank is iets anders en aangezien we  hier in Thailand bierdrinkers zijn...bier met een ijsklontje ?!?!...gaan we voor de groot verpakking. Dus op de brommert met een doos (12 flessen á 600ml) Chang een pak cola flesjes (12 stuks) tussen de benen van Piet en  6 liter sap anderhalve liter melk 8 pakjes yoghurt en 10 eieren in de rugzak tuffen we op ons gemakkie weer naar huis.

Gisteren hebben we een soort van excursie dag gehad....met 9 personen in de leeftijd van 6,5 maand tot en met 70+ zijn we op stap geweest. We gaan naar het Khao Chamao–Khao Wong National Park met in dat park Khaochamao Waterfall waar je verschillende watervallen hebt en ook kunt zwemmen....We gaan met de Songteaw van chauffeur Sittra  richting het nationaal park het is een aardig ritje en binnendoor rijden wat altijd leuk is. Als we aankomen en wat gedronken en gesnoept (door de zon gedroogd varkensvlees met plakrijst) splitsen we ons in 2 groepen 1 groep (Emiel, Guus, Piet en ik) gaat naar boven en de andere (Josje, Henk, Marian, Miranda, Roosmarijn, sommige hebben de klim al een keer gedaan) gaat wat later omhoog en blijft bij de eerste waterval. Piet en ik gaan omhoog met de afspraak als het niet meer gaat stoppen we en gaan terug....Pffff wat een geklim en geklauter zeg we zijn wel wat gewend maar dit was toch wel iets anders...sommige stukken zijn wat vlakker, lees... makkelijk kan lopen, dan andere waar je over hele smalle paadjes waar je voet net tussen de rotsen past en gelijk stijl omhoog moet klimmen. Er zijn 5 niveau's met elk een waterval waar je ook het water in kan. Tussen de foto's maken door heb ik ook een stukje gefilmd waar dat mogelijk was. Piet is tot niveau 4 gekomen en is toen terug gegaan op sommige stukken paste z'n voet niet meer tussen de rotsblokken.... ik ben de 2 andere mannen op gaan zoeken wat af en toe best wel een beetje eng was met hele smalle paadjes langs de afgrond met klimmen en dalen maar ik heb het gered.....Emiel en Guus waren al lekker aan het badderen toen ik boven kwam. Na wat rust en het maken van foto's komt de afdaling in zicht met Guus voor en Emiel achter me ging dat eigenlijk best vlot en vond ik het minder eng dan ik van tevoren had bedacht. Ondertussen worden we gepasseerd door de de Thaien die makkelijk soms hardlopend op hun slippertjes de rotsen bedwingen...maar he...de thaien zijn tenslotte met de slippertjes aan geboren....hahaha. Bij niveau 1 sluiten we ons weer aan bij de groep en ligt de allerkleinste heerlijk te slapen. Na nog wat drinken gaat onze reis verder op naar een bijzondere tempel.

Na een goed half uur rijden komen we aan bij een tempel die tegen de rotsen is aangebouwd en waar er bij een normale tempel de meeste bewoners monnik zijn zijn het hier apen. Brutale apen...weer blijven er een aantal beneden (Josje, Roosmarijn, Marian en Henk hebben deze tempel al een aantal keer gezien) om op de baby en de spullen te passen. Al wandelend richting de rots komt er een vrouw naar ons toe en brabbelt wat in het thais en ik denk dat ze vraagt of ik eten wil kopen voor die apen dus ik wimpel haar af.....we gaan richting de trap omhoog en al snel is te zien dat het onderhoud van deze tempel heel slecht is en sommige stukken zijn gewoon niet afgemaakt jammer...via trappen en bruggen komen we boven aan en is uitzicht prachtig..en ik verbaas me want we komen maar 1 aap tegen...en die willen we natuurlijk wel op de foto zetten....de eerste foto gaat goed hij zit er netjes bij...ik wil nog meer en ga nog een stukje dichterbij en ....ik kijk 'm iets te lang aan en ...sodeju hij springt zo naar me toe ik in m'n achteruit en hij blijft zitten pfff.... dat was op het nippertje.... Als we dan nog een keer naar beneden kijken zien daar een groot aantal apen lopen vlakbij de auto beneden. Wanneer we bij de auto aankomen horen we dat diezelfde mevrouw die mij aansprak een kattepult aan Sittra heeft uitgeleend om de apen op afstand te houden. Terwijl we instappen en wegrijden komen de apen nog wel wat dichterbij bij maar veder dan dat komen ze niet we worden nagekeken door zo'n 25 apen....

Wanneer we thuis komen drinken we nog een borrel bij Josje en Emiel op het terras en kijken terug op een geslaagde dag. Suf gewaaid in de Songteaw en moe geklommen vallen na een welverdiende douche in slaap.

Dit zijn natuurlijk maar een paar dingen die ik vertel ...uiteindelijk hebben we ook nog gesport Piet hardlopen ik wandelen en tussendoor hebben we ook nog een tempel bezocht in Rayong....hahaha...toch wel een druk weekje al zeg ik 't zelf.

Kleffe kus en knuffel

Piet&Von

1. HeMa:
    18 februari 2019
    Was inderdaad een drukke week voor jullie, 1 goede raad, kijk de mannen in je buurt ook niet te lang aan he want je weet maar nooit, nou ja 1 uitzondering Piet. Pas goed op elkaar want wij gaan er even vantussen.
  2. Rinus:
    >Ha die Piet en Yvonne.
    >Met interesse jullie reisverslag gelezen het is een heel andere cultuur die wij gewend zijn en wat een geklim en geklauter maar ja dan heb ook wat en apen zijn net mannen nooit te lang naar ze kijken geintje. Mooie foto-s een herinnering voor later heelll veel plezier en we spreken elkaar weer. De Gr.jes van Rinus.
  3. Hanny Kunst:
    18 februari 2019
    Weer een heerlijk verhaal alsof we erbij zijn.
  4. IJsbrand en Marian:
    19 februari 2019
    Zo leuk weer om een week van jullie mee te maken, de dagen zijn nooit saai bij jullie hè...haha.....
    Groetjes van ons👋🏼👋🏼
  5. Pa vroon Jans v; Wijk:
    20 februari 2019
    Hoi Von Piet . wat een avontuur , en een mooie klimpartij een hele belevenis. het lijkt meer op een werk vakantie, mooi, vermoeiend maar een ervaring rijker. toch ook nog wat familie gezien {grapje} verder hier alles okidoki gr; van Jans Binky en van ikke dikke knuffels xxx