Tijd vliegt

2 februari 2019 - Taphong, Thailand

Wat vliegt de tijd, alweer een week voorbij.

Vorige zaterdag zijn we met de brommert op pad geweest, we wilden naar Ban Khai een dorp op ongeveer 25 km hier vandaan. En met de nieuwe app op m'n telefoon zou het helemaal moeten gaan lukken. Via binnendoor weggetjes waar we rubberbomen en rijstvelden tegen kwamen zouden we toch bij Ban Khai uit moeten komen en Marian had al verteld dat er ergens in de buurt een soort van Efteling is met alleen maar verschillende boeddha's en dat we daar toch ook maar een keertje naar moesten gaan om dat te bekijken. Na een lekker ritje rijden richting de bergen en komen we plots langs "de Efteling van boeddha's" dus stoppen en daar rond gewandeld. Op de app kijkende blijkt dat we verder van Ban Khai zijn dan de laatste keer dat ik had gekeken..hihi....nou gebeurt ons dat wel vaker dus geen probleem. Uiteindelijk hebben we Ban Khai gevonden met het tempelcomplex dat we graag wilde zien...als we thuiskomen en ons verhaal en Henk&Marian vertellen vraagt Marian heb je die grote gouden monnik nog gezien???? uhhhh nee....een leuk ritje maar waar we voor gingen hebben we gemist. Reden om nog een keer te gaan haha....

Zondag een lekker rustig dagje op het strand lekker gelezen in de zee gedobberd en gewandeld...was een heerlijke dag die alleen spannender eindigde dan we hadden gedacht. Er woede namelijk een klein brandje tegenover ons huis (aan de achterkant) achter de stenen muur, de tuinman stond dat te blussen met de tuinslang...maar aangezien het hier vrij weinig regent dus erg droog is en er een behoorlijk windje stond werd het brandje al snel groter en in een behoorlijk tempo was de hoek van de muur al snel bereikt. Piet was ondertussen gaan hardlopen....inmiddels is de brandweer gebeld.....de brand de hoek om geslagen waar de eerste hoge bomen gegrepen werden door het vuur....al met al kwam de brandweer 2 uur later dan we hoopten en kwam al snel vast te staan in de de moerassige grond... het as en roet begon door de lucht te fladderen..dus alle ramen en deuren sluiten. Piet kwam terug in een mist van rookwolken...De brand heeft behoorlijk wat verwoest maar gelukkig is het niet naar ons park overgeslagen.

Woensdag zijn we weer met de brommert op stap geweest en hebben we weer een tempelcomplex opgezocht, hier in dit gedeelte van Thailand zijn er niet zoveel als in bijv. Bangkok, Hua Hin of Chian Mai waar er op elke hoek van de straat wel een tempel staat. Na een lekker ritje komen we uiteindelijk bij de Wat Krok Yai CHa uit....een groot tempelcomplex incl. crematorium wat in dit gedeelte van Thailand heel normaal is. Na een dwaling over het terrein waar we foto's maken en gefilmd hebben worden we aangesproken door een monnik....of we een stilte moment, kaarsje branden...pff weet niet goed welk woord erbij hoort...maar goed dat wilden wij wel en kregen allebei een zakje mee en twee dames die ons begeleiden in wat we moesten doen. In het zakje zat 1 kaars, 3 wierookstokjes en een aantal papiertjes met daarin blaadjes bladgoud. De dames brachten ons naar boven waar verschillende boeddha beelden staan, een rekje waar je kaars op kan zetten en een grote bak met zand waar je wierookstokjes in zet. Op aanwijzen van de dames steken Piet en ik de kaarsen aan en plakken die, met een klein beetje moeite, op dat rekje daarna steek je de drie stokjes tegelijk in het vlammetje van de kaars totdat de wierook gaat branden...dan is het een moment van stilte voor onszelf (met de stokjes in onze handen)....als dat voorbij is zetten we de wierook stokjes in de bak met zand en gaan we de blaadjes met bladgoud op elk boeddha beeld plakken....we houden 1 blaadje over en dan gaan we nog een trap op en dan staan we op het dak van het gebouw waar een grote staande boeddha staat en daar plakken we het laatste blaadje bladgoud op. Dit hebben Piet en ik nog nooit meegemaakt en we waren er allebei van onder de indruk. Je kan het vergelijken met een kaarsje branden in de kerk waar je aan je geliefden denkt die er nier meer zijn of die je steun nodig hebben maar dit ging voor mijn gevoel net een stapje verder en dieper.....Na een lekker hapje eten zijn we via de kustweg langs de zee weer richting huis gereden. Kortom een heerlijke dag om aan terug te denken.

Volgende week gaan we een paar dagen op pad en daar horen jullie volgende week natuurlijk meer over.

Allemaal een fijn weekend

Dikke kleffe knuffel en kus van

Piet&Von

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk en Marian:
    2 februari 2019
    Het is en blijft genieten, al is het maar van de warmte, en goed onthouden je rijd nooit verkeerd maar af en toe anders en dan kom je ook weer leuke dingen tegen en soms inplasts van noedelsoep yoghurt
  2. Pa vroon Jans v; Wijk:
    4 februari 2019
    Hoy zon genieters, fijn dat jullie het naar je zin hebben, en zoveel zien en genieten, hier is alles ;. oke , alleen wat frisser als bij jullie .Jans wenst jullie nog fijne 2 maanden en veel plezier, we horen wel weer wat, nu een dikke knuffel van ons en tot later gr; Jans en vaders en Binky
  3. Ger en Hennie:
    4 februari 2019
    Hier een berichtje uit het natte en grijze rotterdam. Gisteren was het mooi weer dus zijn we een gedeelte van het park de twee heuvels gaan lopen. Het wordt mooi. We hebben heerlijk sneeuw gehad. Zo te zien bij jullie gaat het allemaal goed. De oudjes ha ha in Sonneburgh is nog steeds gezellig. Ik help nu ook in de s nuffelhoek in Barendrecht. Wat een spullen hebben de mensen toch. Het wordt allemaal weer verkocht ten goede aan de Hervormde kerk. Veel plezier nog en de verhalen lezen weer als een boek. Knuffel van ons.
  4. IJsbrand en Marian:
    4 februari 2019
    Wat hebben jullie weer veel beleefd afgelopen week, spannend met die brand ook!.Kijken nu al uit naar jullie belevenissen van jullie uitstapje deze week.......Veel plezier en genieten!
    Lieve groeten uit Andalusië 🌴🌞😘
  5. Jacqueline en Michel:
    5 februari 2019
    Jammer van die brand , gelukkig is het goed afgelopen.
    Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag en Piet jij met je verjaardag!
    De foto's zien er allemaal zo kleurrijk uit. Wij krijgen ook weer zin om terug te gaan naar Thailand. Misschien volgend jaar...Het water loopt me in de mond bij het zien van het fruit.
    Geniet er van!
  6. B van Prooyen:
    8 februari 2019
    Fijn, dat jullie het goed hebben.
    We lezen helemaal niet meer, dat jullie aan het overwinteren zijn.
    Wel leuke vakantieverhalen!(Niet die brand natuurlijk).
    Hoe zit het met yoga en massages?
    Wij zijn nu in Zwitserland.Weinig sneeuw (30 cm) en veel te warm.
    Groeten van ons en geniet er van!
    Bas en Verda